Ir al contenido principal

LES GRANS LÍNIES EN POLÍTICA CULTURAL AL LLARG DEL SEGLE XX

L'inici de l'acció pública al sector de la cultura la busquem en determinants moments de la història.


Un primer moment: Art i cultura al servei de la revolució

Al segle XX la revolució soviètica té clar que l'art i la cultura tenen contingut, transmeten idees, per això l'art s'ha de posar al servei de lles finalitats polítiques. La política cultural de l'Unió Soviètica planteja que l'art estiga al servei de la Revolució, açò evoluciona cap allò que anomenarem Realisme Socialista. 


Un segon moment: Art i cultura al servei de la construcció d'una identitat col·lectiva

A l'altre costat, la política cultural de les dictadures feixistes tenen clar que el control sobre l'art i les activitats culturals és un instrument per construir una identitat colectiva.

La dictadura Nazi: Volia construir un univers símbolic, aquell que representava els valors de la raça ària, i ho feia, a través del control i selecció dels artistes.
Mussolini: Va donar importància al control sobre l'art
Dictadura franquista: Volia construïr una identitat cultural espanyola i per això va ser molt evident l'exaltació dels valors que considerava molt lligats al conservadorisme. A més havia molta persecució de tota aquella manifestació cultural vehiculada en qualsevol altra llengua de l'Estat, ja que això posava en duda l'identitat cultural espanyola.
En aquesta dictadura, el concepte de cultura era qüestionat, per això no hi havia política cultural. No obstant, es tractava de construïr i exhaltar una identitat nacional concreta.  
La intervenció cultural del règim es canalitzava a través de tres aparells: 
  • Ministeri d'Educació (patrimoni històric i museus, biblioteques,...)
  • Ministeri d'Informació i Turisme (funcions de control, mitjans de comunicació, espectacles,...)
  • Secretaria general del Moviment (Obra Sindical de Educación y Descanso)
Des dels tres s'actuava des de la censura i la promoció de manifestacions culturals congruents amb aquesta identitat i el règim. 

Un tercer enfocament: L'accés a les activitats culturals com a dret de les persones.

En finalitzar la Segona Guerra Mundial (1945) , i amb la creació de la UNESCO sorgeix l'idea de l'accés a la cultura com a dret de les persones. L'accés a les activitats culturals es considera una ferramenta per a fer a les persones més lliures, tractant de fugir del control i la censura que havia sotmès a la cultura de les dictadures feixistes, i parteixen d'una idea: 
La cultura, a l'igual que l'educació, sempre es bona, sempre es positiva per a les persones. 

Democratizació de la cultura:
A partir de la finalizació de la Segona Guerra Mundial a Europa s'assumeix la idea de que l'Estat a de garantir el benestar dels ciutadans, i per això es construeix l'Estat de benestar. 
L'Estat de benestar tracta d'unes politiques consistents en la implantació dels serveis socials de caràcter universal, amb la finalitat de garantir unes condicions de vida adecuades i evitar la desemparació de determinades circumstancies de carácter problemàtic. 
L'Estat granteix l'accés a l'ensenyament, a la sanitat, i als subsidis de malaltia, incapacitat d'atur i jubilació. 
Coberts aquests serveis bàsics també es planteja que l'estat ha de garantir l'accés dels ciutadans a les activitats culturals, i el que intenten és estendre la "gran cultura". 
El ministeri d'institució pública començà el proyecte de missions pedagògiques que tractava de portar la cultura a zonas rurals i no hi havia importants borses d'analfabetisme. 

Questa idea ja estava present a tot el moviment obrer del primer terç del segle XX a l'estat espanyol.


Un quart enfocament: el dret de les persones a ser creadores, la democracia cultural

A finals dels anys 60 sorgeixen idees que reclamen el dret de les persones a ser creadores i que qüestionen la cultura oficial i sorgeixen noves manifestacions culturals com el rock, el còmic i el grafitti.
Sorgeix el concepte de democràcia cultural que posa l'èmfasi en la participació activa en la vida cultural de tots els ciutadans i ciutadanes. 

La política cultural ha de garantir aquest participació com un dret de la ciutadania. Els ciutadans i ciutadanes han de ser un element actiu i creador, i no només un element passiu i receptor. 

Aquest enfocament de la política cultural hi ha qui l'anomena de lògica ascendent o centrat en la demanda. 




Comentarios

Entradas populares de este blog

CONCERT ROSALÍA

El passat día 7 de Desembre vaig tindre el plaer d'assistir al concert de l'artista del moment, Rosalía. En aquest concert, l'artista va apareixer prou emocionada perque actuava al Palau Sant Jordi, a Barcelona i Rosalia es Catalana.  Vaig gaudir molt de la seua música ja que m'agrada molt com combina diferents estils de música.  Va cantar totes les cançons de EL MAL QUERER i algunes com colaboracions que te en diferents artistes.  Aquesta canço que adjunte es es una de les meues favorites, Rosalia compta en el seu CD totes les fases per les que passa una relació tóxica. Rosalía es un clar exemple d'empoderament de la dona.  La cançó del video es: A NINGÚN HOMBRE  Silvia A

CENTRE JOVE XIRIVELLA

El passat dimarts, vam visitar també el CENTRE JOVE de Xirivella. Es un centre de l'ajuntament de Xirivella, on treballen per als joves del poble. Aquest centre surgeix de la necessitat de la gent jove de tindre un espai on reunir-se amb els amics i on fomentar l'activitat i participació juvenil. Es un centre molt gran, on tenen una sala d'informàtica, on tenen ordinadors a la disposició de qualsevol, una sala de reunions, els despatxos dels professionals, una sala on la gent pot anar a ballar i assajar i un saló d'actes o sala multiusos on es fan exposicions i concerts.  La veritat que el centre es prou gran, i també compta amb un pati exterior. Desde aquest centre, es realitzen moltes propostes i activitats com per exemple: JOOP: Desde aques centre, conjuntament amb l'IVAJ es treballa amb joves que es troben en una situació educativa crítica, o que ja el nostre sistema educatiu els ha llançat fora, i en el centre treballen l'hàbit de madrugar, fer cos

LES BIBLIOTEQUES

El dia 26 de febrer Maria, una companya de pràctiques ens va fer una exposició sobre les biblioteques i sobre el paper de l'animador socioculturar en elles. La sessió va començar en una dinàmica de presentació, ja que havia portat a una xica que és TASOCT i que actualment estava treballant en una biblioteca, la dinàmica consistia en que cada persona havia de dir el seu nom, el seu llibre preferit i havia d'explicar-lo. Després d'aquesta dinàmica ens va dir que ens agruparem en grups de tres persones i que imatginarem la nostra pròpia biblioteca, ens va deixar uns minuts i després una de cada membre del grup la va explicar a tota la classe. A questa dinàmica la ve fer per a explicar com s'orgintizaven la matjoria de les biblioteques, ja que depén del municipi i de la seua grandària. ESPAIS QUE PODEM TROBAR EN UNA BIBLIOTECA Espai d'administració: Taula d'atenció al públic per a demanar informació, procedir al prèstec, devolucions... Espai de rec