A continuació explicarem una sèrie de principis que haurien d'estar presents en les intervencions de cultura en l'àmbit públic, especialment al municipal.
a) S'ha de fer una planificació a mitjà i llarg termini, de caràcter integral i partint de l'anàlisi del context.
Aquest principi ens diu que quan fem una acció cultural mai podem intervinder de manera improvisada i sense tenir cap objectiu fixat ni a mitjà ni llarg termini. Això significa que quan anem a realitzar-la hem de definir uns objectius que naixeran de l'anàlisi del context i que han de tenir un plantejament integral (difusió i participació).
Hem de tenir en compter que mai uns objectius que ens han servit molt últils en una comunitat seràn els mateixos que ens serviran en un altre territori, ja que haurem de tindre molt en compter el context, és a dir, cada territori oferirà un projecte sigular i generarà identitat.
b) Cal treballar amb el no-públic i amb qui no participa.
Aquest principi ens diu que deixant a banda els objectius que marcarem en les nostres accions culturals que realitzarem, també hem de tenir molt en compte a les persones que no participen en aquest tipus d'activitats, ja que, no ens podem permitir que en activitats que paga la ciutadania per mitjà del impostos, sols participe un percentetge molt baix de població.
Aleshores, un dels nostres objectius principals serà arribar a tota la població i intentar que participe el màxim de gent possible, ja que moltes vegades aquestes persones no hi participen perquè no hi han anat mai, o s'han sentit exclosos.
A més, avuí en dia, no sols contem amb les eines i les tecnologies adequades per poder fer un treball de difusió adequat, sino que a més, per a que aquesta feina ens servisca per a que cada vegada hi haja un major percentatge de participació.
c)Cal desenvolupar activitats que faciliten la interacció entre el públic i l'obra.
Aquest punt te relació amb l'anterior, ja que significa que hem de fer activitats que faciliten que les persones del públic interactuen entre ells i amb l'obra o l'activitat que es realitze, ja que això farà que es cree un clima tranquil i amistós, per a que les persones sense experiència prèvia puguen relacionar-se amb altres amb les que compartisquen gutos i aficions, i poder així anar a més activitats culturals.
d) Cal establir mecanismes de col·laboració amb les xarxes associatives.
Aquest principi tracta sobre que hem d'intentar realitazar les propostes que la societat ens mana. També, hem de tenir en compter a tots els sectors, els més dinàmics i els minoritaris, a més, d'evitar que determinades entitats o associacions capitalitzen i condicionen l'acció pública.
e) Cal fer una acció cultural que garantesca la recuperació de la llengua pròpia.
Si en la comunitat o terrritori en el que anem a treballar existeix una llengua pròpia, haurem d'intentar recuperar-la, i nosaltres desde el punt de vista de TASOCT ho farem mitjançant les activitats culturals que realitzarem.
f) Cal promoure i defendre la diversitat.
Quan parlem de diversitat estem parlant en el sentit ampli de la paraula, diversitat d'arts i de corrents artístics. Açò vol dir, que les persones tenen dret a coneixer tota classe de manifestacions artistiques i no solament aquelles que ens presenten habitualment.
Cal destacar, que desde el paper públic el que s'intenta és que les manifestacions artístiques més minoritàries puguen arribar a desenvolupar-se i afer-se coneixer.
g) L'acció en cultura ha de sorgir dels ciutadans per a arribar després als visitats.
Aquest principi ens vol dir que no totes les activitats ni accions culturals han d'anar únicament per a l'oci, ha d'oferir activitats culturals que oferesquen alguna cosa més que sols distracció. És a dir, que siguen útils i amb sentit per als ciutadans i que contribuesquen a una reflexió i a la consecució d'una societat més equilibrada i justa.
El que significa aquest principi és que no totes les activitats culturals han d'anar destinades cap al turisme (més impacte econòmic ), ja que, si el ciutadà és el principal protagonista de les intervencions, això el que farà és repercutir en la seua identitat col·lectiva i en la seua participació, a més, aquesta combinació afectarà de manera positiva en el turisme.
h) Cal mantenir un esperit proactiu des dels organismes públics, cal arriscar en la innovació.
Els organismes públics son els que més possibilitats d'innovar i més responsabilitat tenen, ja que es tracta de possibilitar que artistes i col·lectius tinguen on comunicar la seua obra i a més, potenciar la innovacio.
Ja que, si innovem siginfica una renovació expressiva, i això farà que el nostre territori siga singular, aleshores crearem la nostra identitat i de manera paral·lela estarem creant major impacte econòmic, perquè als ciutadans ens agrada veure i descobrir coses noves, no el mateix en tots els territoris.
i) Cal arribar i potenciar la participació dels diferents col·lectius de ciutadans i ciutadanes.
Aquest orincipi significa que hem de tenir en compter tots els trams d'edat i de col·leciuts. A més, al ser cada vegad auna societat més multicultural, haurem de treballar per a que aquestes persones tinguen les mateixes possibilitats d'expressar-se i de creació de la resta.
j)Cal recuperar i conservar el patrimoni col·lectiu, però també reconceptualitzar-lo des del present amb la participació de la comunitat per a projectar-ho cap al futur.
Com ja sabem, una de les àrees d'intervenció en cultura és el patrimoni. Aleshores, aquesta recuperació cal fer-la des de la perspectiva de renceptualitzar-lo desde el present, cap al futur.
A més, cal crear i activar un patrimoni col·lectiu, tant de béns inmobles (recuperació d'edificis de patrimoni industrial), com béns mobles (creació de museus), com patrimoni immaterial (festes), açò genera identitat col·lectiva i de manera indirecta riquesa.
k) La intervenció cultural ha de potenciar les possibilitats d'expressió dels ciutadans a través de les noves tecnologies.
Actualment encara existeix molte gent analfabeta tecnològica, per això un dels nostres objectius serà, possibilitar recursos i formacions per a que totes les persones puguen accedir a les tecnologies de la informació.
NO obstant, també han de seguir potenciant i oferint mitjans de comunicació públics a través dels quals tothom puga expressar-se.
l)Les activitats culturals no poden ser només activitats d'oci.
a) S'ha de fer una planificació a mitjà i llarg termini, de caràcter integral i partint de l'anàlisi del context.
Aquest principi ens diu que quan fem una acció cultural mai podem intervinder de manera improvisada i sense tenir cap objectiu fixat ni a mitjà ni llarg termini. Això significa que quan anem a realitzar-la hem de definir uns objectius que naixeran de l'anàlisi del context i que han de tenir un plantejament integral (difusió i participació).
Hem de tenir en compter que mai uns objectius que ens han servit molt últils en una comunitat seràn els mateixos que ens serviran en un altre territori, ja que haurem de tindre molt en compter el context, és a dir, cada territori oferirà un projecte sigular i generarà identitat.
b) Cal treballar amb el no-públic i amb qui no participa.
Aquest principi ens diu que deixant a banda els objectius que marcarem en les nostres accions culturals que realitzarem, també hem de tenir molt en compte a les persones que no participen en aquest tipus d'activitats, ja que, no ens podem permitir que en activitats que paga la ciutadania per mitjà del impostos, sols participe un percentetge molt baix de població.
Aleshores, un dels nostres objectius principals serà arribar a tota la població i intentar que participe el màxim de gent possible, ja que moltes vegades aquestes persones no hi participen perquè no hi han anat mai, o s'han sentit exclosos.
A més, avuí en dia, no sols contem amb les eines i les tecnologies adequades per poder fer un treball de difusió adequat, sino que a més, per a que aquesta feina ens servisca per a que cada vegada hi haja un major percentatge de participació.
c)Cal desenvolupar activitats que faciliten la interacció entre el públic i l'obra.
Aquest punt te relació amb l'anterior, ja que significa que hem de fer activitats que faciliten que les persones del públic interactuen entre ells i amb l'obra o l'activitat que es realitze, ja que això farà que es cree un clima tranquil i amistós, per a que les persones sense experiència prèvia puguen relacionar-se amb altres amb les que compartisquen gutos i aficions, i poder així anar a més activitats culturals.
d) Cal establir mecanismes de col·laboració amb les xarxes associatives.
Aquest principi tracta sobre que hem d'intentar realitazar les propostes que la societat ens mana. També, hem de tenir en compter a tots els sectors, els més dinàmics i els minoritaris, a més, d'evitar que determinades entitats o associacions capitalitzen i condicionen l'acció pública.
e) Cal fer una acció cultural que garantesca la recuperació de la llengua pròpia.
Si en la comunitat o terrritori en el que anem a treballar existeix una llengua pròpia, haurem d'intentar recuperar-la, i nosaltres desde el punt de vista de TASOCT ho farem mitjançant les activitats culturals que realitzarem.
f) Cal promoure i defendre la diversitat.
Quan parlem de diversitat estem parlant en el sentit ampli de la paraula, diversitat d'arts i de corrents artístics. Açò vol dir, que les persones tenen dret a coneixer tota classe de manifestacions artistiques i no solament aquelles que ens presenten habitualment.
Cal destacar, que desde el paper públic el que s'intenta és que les manifestacions artístiques més minoritàries puguen arribar a desenvolupar-se i afer-se coneixer.
g) L'acció en cultura ha de sorgir dels ciutadans per a arribar després als visitats.
Aquest principi ens vol dir que no totes les activitats ni accions culturals han d'anar únicament per a l'oci, ha d'oferir activitats culturals que oferesquen alguna cosa més que sols distracció. És a dir, que siguen útils i amb sentit per als ciutadans i que contribuesquen a una reflexió i a la consecució d'una societat més equilibrada i justa.
Silvia A, Celia i Aitana
El que significa aquest principi és que no totes les activitats culturals han d'anar destinades cap al turisme (més impacte econòmic ), ja que, si el ciutadà és el principal protagonista de les intervencions, això el que farà és repercutir en la seua identitat col·lectiva i en la seua participació, a més, aquesta combinació afectarà de manera positiva en el turisme.
h) Cal mantenir un esperit proactiu des dels organismes públics, cal arriscar en la innovació.
Els organismes públics son els que més possibilitats d'innovar i més responsabilitat tenen, ja que es tracta de possibilitar que artistes i col·lectius tinguen on comunicar la seua obra i a més, potenciar la innovacio.
Ja que, si innovem siginfica una renovació expressiva, i això farà que el nostre territori siga singular, aleshores crearem la nostra identitat i de manera paral·lela estarem creant major impacte econòmic, perquè als ciutadans ens agrada veure i descobrir coses noves, no el mateix en tots els territoris.
i) Cal arribar i potenciar la participació dels diferents col·lectius de ciutadans i ciutadanes.
Aquest orincipi significa que hem de tenir en compter tots els trams d'edat i de col·leciuts. A més, al ser cada vegad auna societat més multicultural, haurem de treballar per a que aquestes persones tinguen les mateixes possibilitats d'expressar-se i de creació de la resta.
j)Cal recuperar i conservar el patrimoni col·lectiu, però també reconceptualitzar-lo des del present amb la participació de la comunitat per a projectar-ho cap al futur.
Com ja sabem, una de les àrees d'intervenció en cultura és el patrimoni. Aleshores, aquesta recuperació cal fer-la des de la perspectiva de renceptualitzar-lo desde el present, cap al futur.
A més, cal crear i activar un patrimoni col·lectiu, tant de béns inmobles (recuperació d'edificis de patrimoni industrial), com béns mobles (creació de museus), com patrimoni immaterial (festes), açò genera identitat col·lectiva i de manera indirecta riquesa.
k) La intervenció cultural ha de potenciar les possibilitats d'expressió dels ciutadans a través de les noves tecnologies.
Actualment encara existeix molte gent analfabeta tecnològica, per això un dels nostres objectius serà, possibilitar recursos i formacions per a que totes les persones puguen accedir a les tecnologies de la informació.
NO obstant, també han de seguir potenciant i oferint mitjans de comunicació públics a través dels quals tothom puga expressar-se.
l)Les activitats culturals no poden ser només activitats d'oci.
Comentarios
Publicar un comentario