Ir al contenido principal

L'ANÀLISI DEL TERRITORI I EL PLA ESTRATÈGIC

L'ANÀLISI DEL TERRITORI 

Sempre que vulgam fer una acció cultural haurem de partir d'un anàlisi prèvi del territori del municipi per a poder establir un Pla estratègic. Aquest anàlisi haurà de contemplar tant l'anàlisi de la comunitat humana i de les seues relacions, com els aspectes físics del territori.

En concret:
  • Un anàlisi de la comunitat humana que viu que estarà determinada per una piràmide d'edat, amb unes característiques: d'ocupació, econòmiques, socials i culturals, determinades percepcions socials i formes d'utilització del temps d'oci.
  • Anàlisi de les xarxes socials i associatives presents, especialment les que estiguen lligades a les activitats culturals.
  • La història de les activitats realitzades en el terriori.
  • Estudi del patrimoni i les seves possibilitats i a més, aquells nous elements parrimonials que puguen servir per a fer futures activitats.
  • Un estudi de les tradicions i del calendari festiu, sumant també aquelles tradicions perdudes o en perill d'extinció.
  • Anàlisi de les tradicions de la ubicació estratègica en un territori més ampli, que incloga la xarxa de comunicacions i de transport col·lectiu.
  • Anàlisi del teixit emopresarial en l'àmbit cultural present en la comunitat i la comarca.
  • Anàlisi dels equipaments existents i disponibles, a més de les possibilitats de sòl públic per construir-los o de les possibilitats d'espais públics o privats dels que es puguen disposar per a fer activitats culturals.
Per a que el ciutadans senten el projecte haurem d'utilitzar metodologies paticipatives per a fomentar la participació de la ciutadania.


EL PLA ESTRATÈGIC

Qualsevol pla estratègic ha de tindre un objectius ens les tres àrees d'intervenció: patrimoni, arts i comuniació.
Tot pla ha d'establir un objectius de mitjà o llarg termini, objectius prioritaris, la creació o manteniment dels recursos personals i equipaments necessaris per a desenvolupar el Pla i les fonts de finançament.

Objectius segons López de Aguileta:
  • Tercialització de la població, al ransvasament de l'activitat econòmica al sector de serveis.
  • Mantenir, o generar la centralitat de cada localitat en la seua comarca (punt de vista cultural)
  • Difondre la imatge de la població.
  • Contribuir a elevar el nivell de vida dels ciutadans.
Des de la nostra perspectiva, a més hauria de tenir:
  • Potenciar la cohesió social.
  • Potenciar indústries culturals i les empreses culturals del territori.
  • Afavorir la participació en la vida social, cultural i política.
  • Augmentar el teixit associatiu de la localitat.
  • Garantir l'accés dels ciutadans a codis estètics diversos.
  • Concretar les àrees prioritàries i dins d'aquestes quins aspectes es desenvoluparan més exhaustivament.
L'enfocament integral te en compter dues linies: la democralització de la cultura i la democràcia cultural. És a dir, ja que les activitats culturals que més enriqueixen als ciutadans són aquelles en les que els ciutadans participen activament, hem d'aprofitar-ho però no hem d'oblidar la difusió cultural ja que, faciliten l'accés dels ciutadans a un repertori de codis estètics elaborats i de qualitat i indicades per a motivar als ciutadans.

Un Pla estratègic haurà de respondre a necessitats reals i sigulars però a l'hora, haurà de ser singular i diferent al d'altres territoris.

Aquest enfocament es centra en les polítiques que la Constitució ens demana per a promoure la cohesió social.

La cohesió social és el grau de consens dels membres d'un grup social en el sentiment de pertinença (projecte o situació). No hem d'oblidar que hi ha cohesió social quan conec i accepte les diferències.

Silvia, Celia i Aitana

Comentarios

Entradas populares de este blog

CONCERT ROSALÍA

El passat día 7 de Desembre vaig tindre el plaer d'assistir al concert de l'artista del moment, Rosalía. En aquest concert, l'artista va apareixer prou emocionada perque actuava al Palau Sant Jordi, a Barcelona i Rosalia es Catalana.  Vaig gaudir molt de la seua música ja que m'agrada molt com combina diferents estils de música.  Va cantar totes les cançons de EL MAL QUERER i algunes com colaboracions que te en diferents artistes.  Aquesta canço que adjunte es es una de les meues favorites, Rosalia compta en el seu CD totes les fases per les que passa una relació tóxica. Rosalía es un clar exemple d'empoderament de la dona.  La cançó del video es: A NINGÚN HOMBRE  Silvia A

CENTRE JOVE XIRIVELLA

El passat dimarts, vam visitar també el CENTRE JOVE de Xirivella. Es un centre de l'ajuntament de Xirivella, on treballen per als joves del poble. Aquest centre surgeix de la necessitat de la gent jove de tindre un espai on reunir-se amb els amics i on fomentar l'activitat i participació juvenil. Es un centre molt gran, on tenen una sala d'informàtica, on tenen ordinadors a la disposició de qualsevol, una sala de reunions, els despatxos dels professionals, una sala on la gent pot anar a ballar i assajar i un saló d'actes o sala multiusos on es fan exposicions i concerts.  La veritat que el centre es prou gran, i també compta amb un pati exterior. Desde aquest centre, es realitzen moltes propostes i activitats com per exemple: JOOP: Desde aques centre, conjuntament amb l'IVAJ es treballa amb joves que es troben en una situació educativa crítica, o que ja el nostre sistema educatiu els ha llançat fora, i en el centre treballen l'hàbit de madrugar, fer cos

LES BIBLIOTEQUES

El dia 26 de febrer Maria, una companya de pràctiques ens va fer una exposició sobre les biblioteques i sobre el paper de l'animador socioculturar en elles. La sessió va començar en una dinàmica de presentació, ja que havia portat a una xica que és TASOCT i que actualment estava treballant en una biblioteca, la dinàmica consistia en que cada persona havia de dir el seu nom, el seu llibre preferit i havia d'explicar-lo. Després d'aquesta dinàmica ens va dir que ens agruparem en grups de tres persones i que imatginarem la nostra pròpia biblioteca, ens va deixar uns minuts i després una de cada membre del grup la va explicar a tota la classe. A questa dinàmica la ve fer per a explicar com s'orgintizaven la matjoria de les biblioteques, ja que depén del municipi i de la seua grandària. ESPAIS QUE PODEM TROBAR EN UNA BIBLIOTECA Espai d'administració: Taula d'atenció al públic per a demanar informació, procedir al prèstec, devolucions... Espai de rec