L'ANÀLISI DEL TERRITORI
Sempre que vulgam fer una acció cultural haurem de partir d'un anàlisi prèvi del territori del municipi per a poder establir un Pla estratègic. Aquest anàlisi haurà de contemplar tant l'anàlisi de la comunitat humana i de les seues relacions, com els aspectes físics del territori.
En concret:
- Un anàlisi de la comunitat humana que viu que estarà determinada per una piràmide d'edat, amb unes característiques: d'ocupació, econòmiques, socials i culturals, determinades percepcions socials i formes d'utilització del temps d'oci.
- Anàlisi de les xarxes socials i associatives presents, especialment les que estiguen lligades a les activitats culturals.
- La història de les activitats realitzades en el terriori.
- Estudi del patrimoni i les seves possibilitats i a més, aquells nous elements parrimonials que puguen servir per a fer futures activitats.
- Un estudi de les tradicions i del calendari festiu, sumant també aquelles tradicions perdudes o en perill d'extinció.
- Anàlisi de les tradicions de la ubicació estratègica en un territori més ampli, que incloga la xarxa de comunicacions i de transport col·lectiu.
- Anàlisi del teixit emopresarial en l'àmbit cultural present en la comunitat i la comarca.
- Anàlisi dels equipaments existents i disponibles, a més de les possibilitats de sòl públic per construir-los o de les possibilitats d'espais públics o privats dels que es puguen disposar per a fer activitats culturals.
Per a que el ciutadans senten el projecte haurem d'utilitzar metodologies paticipatives per a fomentar la participació de la ciutadania.
EL PLA ESTRATÈGIC
Qualsevol pla estratègic ha de tindre un objectius ens les tres àrees d'intervenció: patrimoni, arts i comuniació.
Tot pla ha d'establir un objectius de mitjà o llarg termini, objectius prioritaris, la creació o manteniment dels recursos personals i equipaments necessaris per a desenvolupar el Pla i les fonts de finançament.
Objectius segons López de Aguileta:
- Tercialització de la població, al ransvasament de l'activitat econòmica al sector de serveis.
- Mantenir, o generar la centralitat de cada localitat en la seua comarca (punt de vista cultural)
- Difondre la imatge de la població.
- Contribuir a elevar el nivell de vida dels ciutadans.
Des de la nostra perspectiva, a més hauria de tenir:
- Potenciar la cohesió social.
- Potenciar indústries culturals i les empreses culturals del territori.
- Afavorir la participació en la vida social, cultural i política.
- Augmentar el teixit associatiu de la localitat.
- Garantir l'accés dels ciutadans a codis estètics diversos.
- Concretar les àrees prioritàries i dins d'aquestes quins aspectes es desenvoluparan més exhaustivament.
L'enfocament integral te en compter dues linies: la democralització de la cultura i la democràcia cultural. És a dir, ja que les activitats culturals que més enriqueixen als ciutadans són aquelles en les que els ciutadans participen activament, hem d'aprofitar-ho però no hem d'oblidar la difusió cultural ja que, faciliten l'accés dels ciutadans a un repertori de codis estètics elaborats i de qualitat i indicades per a motivar als ciutadans.
Un Pla estratègic haurà de respondre a necessitats reals i sigulars però a l'hora, haurà de ser singular i diferent al d'altres territoris.
Aquest enfocament es centra en les polítiques que la Constitució ens demana per a promoure la cohesió social.
La cohesió social és el grau de consens dels membres d'un grup social en el sentiment de pertinença (projecte o situació). No hem d'oblidar que hi ha cohesió social quan conec i accepte les diferències.
Silvia, Celia i Aitana
Comentarios
Publicar un comentario