Ir al contenido principal

QUÈ ÉS PATRIMONI I QUÈ NO ÉS PATRIMONI?


Quan considerem quins béns tenen valor, pot portar a uns conflictes, i aquestos tenen com a relació uns factors. Tot açò té a veure amb qui som com a col·lectiu i quins valors ens identifiquen.

Prats (1997) diu "Crec que podríem dir sense por d'equivocar-nos que, malgrat que avui día existeix un consens generalizat quant a la idea que el patrimoni és una construcció social, no sempre s'extrauen de tal concepció les conclusions pertinents. Que el patrimoni siga una construcció social vol dir, en primer lloc, que no exiteix en la naturalesa, que no és alguna cosa donada, ni un fenòmen social universal, ja que no es produeix en totes les societats humanes ni en tots els períodes historics; també significa, correlativament, que és un artifici, ideal per algo (o en el decurs d'algun procés col·lectiu), en algún lloc i moment, per a unes determinadas finalitats, i implica, finalment, que és o por ser històricament canviant, d'acord amb nous criteris o interesos que determinen noves finalitats i noves circumstàncies"

Açò significa que el patrimoni no és estàtic, és algo que canvia i evoluciona amb el pas del temps, perquè el patrimoni és allò que d'una manera simbòlica es capaç de representar la identitat, ja que la identitat és el que ens representa a nosaltres col·lectivament i fa que tingam uns valors. I açò té una conceptualització de molt interés ja que ho posa en l''espai de lliuta política. No és neutral el que valorem com a patrimoni i quina interpretació fem, perquè ho fem a partir de una visió de qui som i de quins valors compartim en col·lectivitat.

Qui defineix què pot ser considérate patrimoni? Què és el que hem de conservar per a les generacions futures? 
Els grups hegemònics i amb poder en la societat normalment són aquells que tenen capacitat per a donar valor a determinaste elements patrimonials i promouen el seu reconeixement i conservació. També la societat organitzada pot ser un element generador i defensor del seu patrimoni. La societat civil pot activar i posar en valor elements patrimonials i que aquest siguen reconeguts com a tals per les institucions. És necessari que la ciutadania conega i valore aquells elements. 

L'animació sociocultural ha de treballar per la recuperació del patrimoni col·lectiu, per la recuperació dels referents culturals però, també per la reconstrucció i reelaboració d'aquell patrimoni des d'uns valors igualitaris. 


Celia, Aitana, Silvia


Comentarios

Entradas populares de este blog

CONCERT ROSALÍA

El passat día 7 de Desembre vaig tindre el plaer d'assistir al concert de l'artista del moment, Rosalía. En aquest concert, l'artista va apareixer prou emocionada perque actuava al Palau Sant Jordi, a Barcelona i Rosalia es Catalana.  Vaig gaudir molt de la seua música ja que m'agrada molt com combina diferents estils de música.  Va cantar totes les cançons de EL MAL QUERER i algunes com colaboracions que te en diferents artistes.  Aquesta canço que adjunte es es una de les meues favorites, Rosalia compta en el seu CD totes les fases per les que passa una relació tóxica. Rosalía es un clar exemple d'empoderament de la dona.  La cançó del video es: A NINGÚN HOMBRE  Silvia A

CENTRE JOVE XIRIVELLA

El passat dimarts, vam visitar també el CENTRE JOVE de Xirivella. Es un centre de l'ajuntament de Xirivella, on treballen per als joves del poble. Aquest centre surgeix de la necessitat de la gent jove de tindre un espai on reunir-se amb els amics i on fomentar l'activitat i participació juvenil. Es un centre molt gran, on tenen una sala d'informàtica, on tenen ordinadors a la disposició de qualsevol, una sala de reunions, els despatxos dels professionals, una sala on la gent pot anar a ballar i assajar i un saló d'actes o sala multiusos on es fan exposicions i concerts.  La veritat que el centre es prou gran, i també compta amb un pati exterior. Desde aquest centre, es realitzen moltes propostes i activitats com per exemple: JOOP: Desde aques centre, conjuntament amb l'IVAJ es treballa amb joves que es troben en una situació educativa crítica, o que ja el nostre sistema educatiu els ha llançat fora, i en el centre treballen l'hàbit de madrugar, fer cos

LES BIBLIOTEQUES

El dia 26 de febrer Maria, una companya de pràctiques ens va fer una exposició sobre les biblioteques i sobre el paper de l'animador socioculturar en elles. La sessió va començar en una dinàmica de presentació, ja que havia portat a una xica que és TASOCT i que actualment estava treballant en una biblioteca, la dinàmica consistia en que cada persona havia de dir el seu nom, el seu llibre preferit i havia d'explicar-lo. Després d'aquesta dinàmica ens va dir que ens agruparem en grups de tres persones i que imatginarem la nostra pròpia biblioteca, ens va deixar uns minuts i després una de cada membre del grup la va explicar a tota la classe. A questa dinàmica la ve fer per a explicar com s'orgintizaven la matjoria de les biblioteques, ja que depén del municipi i de la seua grandària. ESPAIS QUE PODEM TROBAR EN UNA BIBLIOTECA Espai d'administració: Taula d'atenció al públic per a demanar informació, procedir al prèstec, devolucions... Espai de rec