Ir al contenido principal

LES ARTS COM A EINES D'ACCIÓ SOCIAL

Quan parlem d'activitats d'animació cultural, parlem de foment de la creació, a activitats que responen a la idea de democràcia cultural.

Tradicionalment les activitats artístiques s'entenien com a una froma d'expressió, representació i comunicació. Una manifestació de l'humà associat a una cultura, i normalment una tasca reservada per a persones amb unes activitats singulars i formades.

Actualment, amb el pas del temps la creació cultural és concebuda com un dret de la ciutadania, és a dir, passa a tenir una funció integradora i relacional. Es converteix en una vía d'explotació, reflexió, comprensió i transformació de la realitat, ja que també és un espai de trobada on les persones refexionen i treballen sobre contingut simbòlic.

Des de l'animació sociocultural ens interessen les possibilitats de la creació artística com a estratègia d'acció social per a fomentar la cohesió social i el desenvolupament comunitari.

Durant els últims temps les arts també han sigut utilitzades com a estartègia en l'àmbit de la salut i la teràpia des de l'artteràpia (curar d'alguna cosa). Cal destacar que es focalitza l'atenció en el tractament i la millora dels conflictes emocionals de la persona, ja que el plantejament del TASOCT no és curar-lo.

ALGUNES EXPERIÈNCIES

Aquestes experiències afavoreixen a:
  • Canvi a nivell personal
  • Canvi a nivell grupal
  • Ferramenta per areflexionar sobre la realitat

El teatre

El teatre amateur ha sigut tradicionalment una via d'expressió, de convivència i de relació per a moltes persones. Sol centrar-se en la posada en escena de propostes teatrals a partir de textos d'autors clàssics o actuals, cosa que afavoreix a que el resultat del producte passe a tenir més importància que el procés.

Des de l'animació sociocultural no ens interessa tant el producte, ja que en el que anem a traballar és en el procés. El teatre i els jocs i exercisis suposen un treball interior o personal i exterior o grupal.  Comença per mirar-se i conèixer-nos més i també aconseguir un major control sobre el nostre cos i la nostra ment, enfrontant-nos a les nostres reaccions i prendre conciència d'elles per poder millorar-les.


El circ

El circ permet desenvolupar tot un seguit de habilitats psicomotrius, creativitat, la cooperació i el treball en equip.

El circ social ofereix un camp de treball molt interessant ja que suposa contacte físic, comunicació i cooperació, i possibilitat de reconeixement pel seu entorn.

El projecte pedagògic entén que el circ social social permet desenvolupar l'autoestima, l'autonomia, la psicomotricitat, la cooperació, la comunicació i la participació de les persona i tot açò millora la seua autopercepció i la seua relació amb la comunitat.


La fotografía

L'evolució tècnica de la fotografia ha convertit aquest art cada vegada més accessible i proper.

La imatge representa una visió de l'entorn, una mirada, una interpretació de la realitat que ens envolta.

Practicar la fotografia ens permet una altra mirada sobre la realitat, anàlisi del nostre entorn, una manera de llegir, denunciar i interpretar allò que ens envolta.

Sívia A, Celia i Aitana



Comentarios

Entradas populares de este blog

CONCERT ROSALÍA

El passat día 7 de Desembre vaig tindre el plaer d'assistir al concert de l'artista del moment, Rosalía. En aquest concert, l'artista va apareixer prou emocionada perque actuava al Palau Sant Jordi, a Barcelona i Rosalia es Catalana.  Vaig gaudir molt de la seua música ja que m'agrada molt com combina diferents estils de música.  Va cantar totes les cançons de EL MAL QUERER i algunes com colaboracions que te en diferents artistes.  Aquesta canço que adjunte es es una de les meues favorites, Rosalia compta en el seu CD totes les fases per les que passa una relació tóxica. Rosalía es un clar exemple d'empoderament de la dona.  La cançó del video es: A NINGÚN HOMBRE  Silvia A

CENTRE JOVE XIRIVELLA

El passat dimarts, vam visitar també el CENTRE JOVE de Xirivella. Es un centre de l'ajuntament de Xirivella, on treballen per als joves del poble. Aquest centre surgeix de la necessitat de la gent jove de tindre un espai on reunir-se amb els amics i on fomentar l'activitat i participació juvenil. Es un centre molt gran, on tenen una sala d'informàtica, on tenen ordinadors a la disposició de qualsevol, una sala de reunions, els despatxos dels professionals, una sala on la gent pot anar a ballar i assajar i un saló d'actes o sala multiusos on es fan exposicions i concerts.  La veritat que el centre es prou gran, i també compta amb un pati exterior. Desde aquest centre, es realitzen moltes propostes i activitats com per exemple: JOOP: Desde aques centre, conjuntament amb l'IVAJ es treballa amb joves que es troben en una situació educativa crítica, o que ja el nostre sistema educatiu els ha llançat fora, i en el centre treballen l'hàbit de madrugar, fer cos

LES BIBLIOTEQUES

El dia 26 de febrer Maria, una companya de pràctiques ens va fer una exposició sobre les biblioteques i sobre el paper de l'animador socioculturar en elles. La sessió va començar en una dinàmica de presentació, ja que havia portat a una xica que és TASOCT i que actualment estava treballant en una biblioteca, la dinàmica consistia en que cada persona havia de dir el seu nom, el seu llibre preferit i havia d'explicar-lo. Després d'aquesta dinàmica ens va dir que ens agruparem en grups de tres persones i que imatginarem la nostra pròpia biblioteca, ens va deixar uns minuts i després una de cada membre del grup la va explicar a tota la classe. A questa dinàmica la ve fer per a explicar com s'orgintizaven la matjoria de les biblioteques, ja que depén del municipi i de la seua grandària. ESPAIS QUE PODEM TROBAR EN UNA BIBLIOTECA Espai d'administració: Taula d'atenció al públic per a demanar informació, procedir al prèstec, devolucions... Espai de rec